Esittely: Blackpink-yhtye
Blackpink on eteläkorealainen naispuolinen K-pop-yhtye , joka perustettiin vuonna 2016 kuuluisan YG Entertainment . Yhtyeeseen kuuluu neljä lahjakasta jäsentä: Jisoo , Jennie , Rosé ja Lisa , ryhmä on nopeasti vakiinnuttanut asemansa eteläkorealaisen popmusiikin viitekehyksenä. Blackpink tunnetaan tarttuvista kappaleistaan, näyttävistä esiintymisistään ja rohkeasta pukeutumisestaan . Hittikappaleiden kuten “DDU-DU DDU-DU” , “Kill This Love” ja “How You Like That” , Blackpink on valloittanut kansainvälisen yleisön ja noussut yhdeksi K-pop-yhtyeistä , jotka ovat vaikuttaneet eniten sukupolveensa.
Yhtyeen perustaminen ja alku
Yhtye Blackpink perustettiin eteläkorealaisen viihdeyhtiön YG Entertainment toimesta, joka on lanseerannut myös yhtyeiden Big Bang ja 2NE1 uran. Neljä jäsentä, Jennie, Lisa, Rosé ja Jisoo , valittiin satojen nuorten kykyjen joukosta kansainvälisissä koe-esiintymisissä ja kävivät läpi tiukan koulutuksen ennen debyyttiään.
Heidän virallinen debyyttinsä tapahtui elokuussa 2016, kun he julkaisivat ensimmäisen singlensä “Square One” , joka sisälsi kappaleet “Boombayah” ja “Whistle” . Nämä kaksi kappaletta nousivat nopeasti listojen kärkeen ja nostivat yhtyeen hetkessä kuuluisuuteen. Heidän musiikkityylinsä, jossa sekoittuvat pop, hip-hop ja EDM , sekä vahva ja rohkea imagonsa erottivat heidät nopeasti muista tuon ajan yhtyeistä.
Menestys ja ennätykset YouTubessa
Heti ensimmäisen musiikkivideonsa julkaisun jälkeen Blackpinkin jäsenet onnistuivat vangitsemaan yleisön huomion. Heidän videonsa ovat tunnettuja huolitellusta estetiikastaan ja mukaansatempaavasta koreografiastaan , jotka korostavat jokaisen artistin lahjakkuutta.
Heidän hittikappaleensa “DDU-DU DDU-DU” rikkoi ennätyksiä YouTube-palvelussa julkaisunsa jälkeen vuonna 2018. Se oli K-pop-yhtyeen katsotuin video 24 tunnissa ja saavutti miljardi katselukertaa alle kahdessa vuodessa. Sen jälkeen useat heidän musiikkivideonsa ovat ylittäneet miljardin katselukerran rajan, mikä on tehnyt Blackpinkistä yhden palvelun suosituimmista yhtyeistä.
Heidän saavutuksensa YouTubessa eivät lopu tähän, sillä heillä on myös ennätys katsotuimmasta online-konsertista vuoden 2021 tapahtumallaan ” The Show “. Tämä maksullinen livestriimi kokosi faneja ympäri maailmaa, mikä osoittaa heidän kansainvälisen suosiotaan.
Yhteistyö muiden artistien kanssa
Omien kappaleidensa lisäksi Blackpinkin jäsenet ovat tehneet yhteistyötä myös monien kansainvälisten artistien kanssa, vahvistaen näin tunnettuuttaan maailmanlaajuisella musiikkikentällä . Näistä yhteistyöprojekteista mainittakoon ” Sour Candy ” amerikkalaisen laulajan Lady Gagan kanssa vuonna 2020 ja ” Ice Cream ” poptähti Selena Gomezin kanssa samana vuonna.
Nämä yhteistyöt ovat antaneet yhtyeen jäsenille mahdollisuuden osoittaa monipuolisuuttaan ja kykyään sulautua erilaisiin musiikkityyleihin. Lisäksi ne ovat tarjonneet tilaisuuden tulla tunnetuksi laajemmalle yleisölle ja auttaneet vakiinnuttamaan K-pop kansainvälisesti merkittävänä musiikkityylinä.
Blackpink Ranskassa
Blackpinkin menestys ei rajoitu Etelä-Koreaan tai Yhdysvaltoihin , sillä he ovat erittäin suosittuja myös Ranskassa . Yhtyeen kappaleita soitetaan säännöllisesti ranskalaisilla radioasemilla, ja heidän musiikkivideoillaan on miljoonia katselukertoja suoratoistopalveluissa .
Vuonna 2019 Blackpink teki maailmankiertueen , joka sisälsi myös konsertin Pariisissa. Konsertti myytiin loppuun muutamassa minuutissa, mikä osoittaa ranskalaisten fanien intohimon bändiä kohtaan. Lisäksi yhtyeen jäsenet kutsuttiin osallistumaan useisiin televisio- ja radio-ohjelmiin Ranskassa , mikä auttoi K-popia suurelle yleisölle.
Vaikutus musiikkiteollisuuteen ja K-popiin
Blackpink pidetään usein yhtenä uuden K-pop-aallon edelläkävijöistä , joka on auttanut popularisoimaan genreä kansainvälisesti ja murtamaan kulttuurisia esteitä. Heidän menestyksensä on avannut tien muille eteläkorealaisille artisteille , jotka nauttivat nyt suuremmasta näkyvyydestä länsimaisissa tiedotusvälineissä .
Yhtye on tunnettu myös vaikutuksestaan musiikkiteollisuuteen yleensä, erityisesti markkinointistrategioihin ja visuaalisen sisällön luomiseen , jotka miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ovat nostaneet tuotannon ja laadun uudelle tasolle.
Lopuksi, Blackpink -yhtyeen jäsenet ovat nousseet muoti-ikoneiksi ja arvostettujen brändien lähettiläiksi, osallistuen näin K-beauty- ja K-fashion-trendien ympäri maailmaa.
Sooloprojektit ja musiikin ulkopuoliset aktiviteetit
Jokainen Blackpinkin jäsenistä on myös saanut tilaisuuden loistaa sooloartistina ja toteuttaa musiikin ulkopuolisia projekteja. Jennie julkaisi esimerkiksi vuonna 2018 “Solo” -nimisen soolosinglen , joka oli suuri menestys. Lisa puolestaan julkaisi ensimmäisen singlensä “Lalisa” vuonna 2021 ja tuli näin ensimmäinen eteläkorealainen naisartisti , joka on saavuttanut ykkössijan yli 60 maassa iTunesissa .
Rosé puolestaan julkaisi ensimmäisen singlealbuminsa “R” vuonna 2021 , joka sisältää kappaleet “On The Ground” ja “Gone” , jotka saivat erittäin hyvän vastaanoton kriitikoilta ja faneilta. Lopuksi Jisoo debytoi näyttelijänä vuonna 2021 korealaisessa draamassa “Snowdrop” , jossa hän näytti näyttelijän lahjakkuutensa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Blackpink on korealainen pop-yhtye , joka on jättänyt jälkensä musiikin historiaan ja jatkaa K-popin rajojen rikkomista . Talenttinsa, karismansa ja ahkeran työnsä ansiosta yhtyeen jäsenet ovat valloittaneet fanien sydämet ympäri maailmaa ja todistaneet, että K-pop on oma musiikkilajinsa, joka ansaitsee tunnustusta ja juhlaa.
Ensimmäinen albumi ja hittikappaleet
Vuonna 2020 Blackpink julkaisi ensimmäisen studioalbuminsa nimeltä “The Album” , joka oli valtava menestys ympäri maailmaa. Kahdeksan kappaleen albumi antoi faneille mahdollisuuden tutustua bändin uusiin puoliin ja vahvisti sen aseman maailmanlaajuisena ilmiönä. Albumin hittikappaleita ovat muun muassa “How You Like That” , “Ice Cream” (yhteistyössä Selena Gomezin kanssa) ja “Lovesick Girls” .
Single “How You Like That” oli todellinen hitti, joka nousi nopeasti listojen kärkeen ja rikkoi YouTube-katselukennätyksiä. Kappaleen musiikkivideo saavutti 100 miljoonaa katselukertaa vain 48 tunnissa, mikä on ennätys, jota yksikään tyttöbändi ei ole aiemmin saavuttanut.
Albumi oli myös tilaisuus yhtyeelle julkaista “Kill This Love” , voimakas ja tarttuva kappale, jota seurasi näyttävä musiikkivideo vaikuttavilla visuaaleilla . Kappale oli myös suuri kansainvälinen hitti , mikä vahvisti yhtyeen suosiota.
Maailmankiertue ja konsertti Stade de France -stadionilla
Vuonna 2019 Blackpink-yhtye aloitti ensimmäisen maailmankiertueensa nimeltä “In Your Area World Tour” , joka kulki Aasian, Pohjois-Amerikan, Euroopan ja Australian kautta. Kiertueen aikana yhtye esiintyi tuhansille faneille ympäri maailmaa ja vahvisti asemansa kansainvälisinä tähdinä .
Yksi kiertueen kohokohdista oli yhtyeen konsertti Stade de France -stadionilla toukokuussa 2019. Blackpinkistä tuli näin ollen ensimmäinen K-pop-tyttöbändi , joka esiintyi tällä legendaarisella stadionilla lähes 60 000 katsojan edessä. Konsertti oli valtava menestys ja merkitsi bändin historiaa, joka onnistui vakiinnuttamaan asemansa Ranskan musiikkimaailmassa.
Korealainen pop-yhtye Blackpink on valloittanut fanien sydämet ympäri maailmaa lahjakkuudellaan, ainutlaatuisella tyylillään ja upeilla esiintymisillään. Yhtyeen neljä jäsentä ovat saavuttaneet menestystä ja ennätyksiä , mikä on tehnyt heistä todellisen maailmanilmiön.
Yhtyeen lukuisat kappaleet, yhteistyöt ja maailmankiertue ovat vahvistaneet heidän kansainvälistä mainettaan ja tehneet K-popista musiikkityylin, jota ei voi sivuuttaa. Blackpinkin jäsenet ovat näin osoittaneet, että heidän menestyksensä ei ole ohimenevää, vaan he ovat tulleet jäädäkseen, ja tehneet tästä korealaisesta pop-yhtyeestä musiikkiteollisuuden merkittävän toimijan.
<!– .embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; } –>